Het aantal bezitters van een mobiele telefoon dat dit toestel buiten het abonnement om heeft gekocht, is in vergelijking met afgelopen jaar negen procentpunten gestegen. In 2013 had nog 34 procent van de Nederlanders een telefonieabonnement zonder bijgeleverd toestel, dit jaar kwam het percentage uit op 43 procent. De website Telecompaper deed daarvoor onderzoek onder twaalfduizend Nederlandse consumenten.
T-Mobile en Vodafone zijn onder die groep nog steeds de populairste merken, al houden ze wel last van opkomende budgetproviders. Vier op de tien ondervraagden hadden desondanks een abonnement bij een van deze twee merken. De meeste van dergelijke budgetproviders zijn onderdeel van een van de grotere providers van Nederland, waardoor het verlies deels wordt opgevangen. Ook die providers, waaronder Telfort, Hi en Ben, hebben een marktaandeel van zo’n 40 procent.
Ten slotte betaalt iets meer dan een op de tien ondervraagden meer dan vijftig euro per maand voor zijn telefoonrekening. In een steeds kleiner wordend aantal gevallen wordt de uiteindelijke kostenpost opgekrikt door een meegeleverd toestel. Bovendien worden abonnementen inmiddels voor het grootste deel niet meer in fysieke winkels afgesloten, maar via vergelijkingssites of de website van de bewuste provider.